Wooden Knife Troubadour Takes To the Alley On Sunday – CUCHILLO ‘E’PALO EN EL CALLEJON

ALAJUELA, COSTA RICA:

Many artists (myself included) feel they must use their visual message to get closer to the people and of course, art must have social projection. Pristine walls to show our work don’t always let us reach everyone, not to mention the fact that often times our political message isn’t compatible with fancy places that could be intimidating to some people.

Algunos artistas, de los cuales no soy excepción, creen en su deber de hacer entrega de su mensaje visual de una manera más cercana a la gente y, por supuesto, su arte debe tener proyección social. Las paredes elegantes para exposición no siempre le llegan al público y nuestro mensaje político no es compatible con lugares elegantes, los cuales a veces más bien intimidan.

Therefore, it is safe to say that our identity is anchored by the way we project—and to whom, and in the case of Carlos Vargas Olivares, where.

Nuestra identidad está anclada en la manera en que proyectemos, y a quién, y en el caso de Carlos Vargas Olivares, dónde lo hagamos. 

How: Carlos tickles and plays and pokes until he provokes what he refers to as, “our honest spot within ourselves,” making us recognize at least some of the multiple messages in his work. He wants to recycle, and help in the integration of bamboo structures as a green renewable material: presently he is searching for ways to include Costa Rican cabuya (sisal) braiding in the knotting of intersections of modular bamboo pieces, with the intention to create sustainable design alternatives.

Cómo: Carlos juguetea y provoca lo que describe como “el botón honesto dentro de nosotros”, para que reconozcamos algunos de los mensajes de su obra. El recicla y ayuda en la integración de estructuras de bambú como material orgánico renovable: actualmente explora maneras de incluir cabuya trenzada de Costa Rica en las intersecciones de piezas modulares de bambú, con intención de crear diseños alternativos sostenibles.

To Whom, and Where: To anyone who gets lured into his concept of “chunche” corner (chunche is Costa Rican slang for whatchamacallit), out there on a public park in the province of Alajuela, Costa Rica, where he’s been taking his Sunday installations for the past year. The motive is to show recycling within sisal knits, and trigger questions which trigger chats and awareness. Sisal has a wonderful aroma, and Carlos (aka Cuchillo’e Palo, or “Wooden Knife” in English), adds it to the entire sensorial setting in order to evoke time, space, and smell. He is, indeed, a weapon of art projection!

Para Quiénes, y Dónde: Para quienes se acerquen a su concepto de “esquina de chunches” (chunche es la palabra costarricense para definir cualquier cosa de la que no recordemos su nombre), allí por el parque de Alajuela en Costa Rica, en el pasaje donde ha venido llevando sus instalaciones los domingos, por un año. El motivo es mostrar sus tejidos en cabuya y provocar preguntas que provoquen tertulia y conocimiento. La cabuya tiene un delicioso aroma y Carlos, conocido como Cuchillo’e’Palo, usa ese aroma como parte de todo el conjunto sensorial, para evocar tiempo, espacio y olor. El es, sin duda, una arma de proyección artística.What: Jack-of-all-textile trades, and when it comes to style Carlos has coined his own label, which translates to “junk/object” although he’s also interested in experimentation, murals, mixed-media textiles, and ceramics.

Qué: Hombre banda y cuando se trata de estilo, Carlos ha creado su propia etiqueta: “chunche objeto”, aunque también trabaja en experimentación, murales, textil de técnica combinada y cerámica. 

Contact: http://www.carlosvargasolivares.blogspot.com

—Silvia Piza-Tandlich
Notice: Carlos suffered a great fall from one of his structures recently, and it is my wish that he recovers soon and gets back to his alley!
Nota: Recientemente, Carlos sufrió una gran caída de una de sus estructuras y espero que se recupere y vuelva a hacer presencia en su callejón.
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